COMO EN LA VIÑA DEL SEÑOR

 

MAHASTIAREN IKUSPEGIA: HEZKUNTZAREN ANIZTASUNA ETA IRAKASLEAREN EGINKIZUNA

irakurgaia


          


        Como en la viña del Señor lanean, Xavier Besalúk (2016) mahastiaren metafora erabiltzen du hezkuntzako ikuspegi eta irakaskuntza metodo anitzen arteko aniztasuna azaltzeko. Mahastietan bezala, non mahasti mota ezberdinak elkarrekin hazten diren, hezkuntzan ere metodologia anitzek elkarrekin bat egiten dute. Erronka izan arren, honek sistema aberastu eta ikasleen beharren aldakortasunera egokitzeko aukera eskaintzen du.            Orainaldian, ez dago irakasteko formula bakarra, eta testuinguru bakoitzak malgutasuna eskatzen du. Ikuspegi hau bat dator artikuluarekin, zeinetan irakasleei hainbat ikuspegi integratzea eta ikasleen beharretara egokitzea funtsezkotzat jotzen den, bereziki Haur Hezkuntzan. Malgutasun hori ezinbestekoa da gizarte aldakor bati erantzuteko, eta horrek kulturalki prestatutako irakasleak eta aldaketetarako prest dauden profesionalak eskatzen ditu.         Gaur egun, irakasle eta ikasleen arteko harremana oso garrantzitsua da, irakaskuntzaren arima bezala ulertzen dena. Irakasle batek ez du soilik bere gaia menperatu behar; ikasleak inspiratzea, motibatzea eta errespetuz gidatzea ere bere ardura da. Harreman hau konfiantzan oinarritzen da eta ikaskuntza akademikoa ez ezik, ikasleen garapen sozial eta emozionala ere bultzatzen du. García-Rangel, García-Rangel eta Reyes Angulo-ren (2014) arabera, irakasle-ikasle harremanak eragin nabarmena du irakaskuntza-ikaskuntza prozesuan, eta funtsezkoa da bien arteko adeitasuna eta errespetua. Hala ere, irakaslearen jarrera, motibazio faltak, talde handiek eta belaunaldien arteko desberdintasunek harreman hori oztopatzen dute. Ikasleek irakaslearen prestutasuna eta enpatia gehiago baloratzen dute haren adina edo ezagutzak baino. Gainera, irakaskuntza norabide bakarrekoa izatea eta elkarrizketarik eza ikasleen parte-hartzea eta garapen akademikoa mugatzen ditu; beraz, ingurune inklusibo eta motibatzailea sustatuko duen eraldaketa pedagogikoa behar da.         Irakaslearen autoritatea karismatikoki eta sentiberatasunez aritu behar da, harreman esanguratsuak sortuz eta balioak, hala nola justizia eta errespetua, transmitituz. Autoritatearen kontzeptu hau indartu egiten du *
Como en la vida del Señor* lanean, zeinetan irakasle-ikasle harremana hezkuntza arrakastaren gakoa dela nabarmentzen den. Harreman ona sortzen duen irakasleak motibazioa eta inspirazioa emateko gaitasuna du, ikasleen hezkuntza eta bizitza ibilbidean gidatuz.
        Hezkuntza aniztasunak irakasleen jarduna aberasteko aukera ematen du. Mahastiaren metaforak irakasleak aniztasun hori baloratzera eta gelan integratzera gonbidatzen ditu. Honek bat egiten du hainbat ikuspegirekin, non irudimenaren eta pentsamendu kritikoaren sustapena irakaskuntza estrategietan berrikuntza bidez gauzatzen den. Gainera, ikasleen kultura eta gizarte testuingurua hezkuntzaren oinarrizko ardatz bezala aurkezten da, metodoak inklusibotasunera egokituz.         Adibide gisa, artea eta sormena curriculumean sartzeak ikaskuntza esanguratsua susta dezake. Honek Imagine Elephants (2015) dokumentalaren ideiekin bat egiten du, non jokoaren bidez haurrek garapen integrala lortzen duten azpimarratzen den. Modu berean, hezkuntza metodo anitzen aniztasunak ikasleek modu autonomoan ikasteko aukera ematen du, haien erritmoak errespetatuz eta jakin-mina piztuz.
       Hori gutxi balitz, titulua izateak ez du irakasle ona izatea bermatzen, gainera, irakasleek pentsamendu kritikoa sustatu eta ikasleen beharretara egokitu behar dira. Irakasleen lana ez da soilik ezagutza akademikoa transmititzea, baizik eta balioak, emozioak eta bizitzarako trebetasunak ere irakastea. Irakasleen prestakuntza, beraz, integrala izan behar da, harreman eta emozioen kudeaketa barne hartuz.             Bestalde, Besalúk dio “soinu ideologikoak” ezabatzea garrantzitsua dela, ikaskuntzan zentratuz eta familiek eta komunitateekiko lankidetza bultzatuz. Horrela, hezkuntza inklusibo eta kalitatezko bat bermatu ahal izango da, non aniztasuna pedagogiaren berrikuntza motor gisa ikusiko den. Ikuspegi hau bat dator lankidetza azpimarratzen duten ikerketekin, zeinek irakasleen, ikasleen eta familien arteko konfiantzaren garrantzia nabarmentzen duten.         Gainera, irakasle baten benetako gaitasuna akademikoko prestakuntza baino haratago doa. Irakasleak tresnak eman behar dizkie ikasleei emozioak kudeatzeko, gizarte konplexu batean garatzeko eta bizitza egokia eramateko.             Azkenik, Besalúk eskolaren ideal gisa espazio bat deskribatzen du, non sormena, errespetua eta ikaskuntza esanguratsua nagusitzen diren. Ikuspegi honek bat egiten du hainbat ikuspegirekin, zeinetan hezkuntzak eduki akademikoak eta munduan aurre egiteko prestakuntza uztartu behar dituen defendatzen den. Irakasleen gaitasuna zorroztasun akademikoaren eta irakasteko pasioaren arteko orekan dago, eta horrek helburu horren lorpena ahalbidetzen du.

            Beraz, mahastiaren metaforak gogorarazten digu nola mahasti mota desberdinek zerbait berezia ekartzen duten ardoari, modu berean, hezkuntza ikuspegi desberdinek ere aberastu egiten dutela panorama orokorra. Gakoa da aniztasun horrekin elkarbizitzen ikastea eta hori baliatzea hezkuntza inklusibo eta esanguratsu bat eraikitzeko. Irakasleek dute ardura prozesu hau gidatzeko, berdintasuna eta aniztasunaren errespetua sustatuz gelan.             Laburbilduz, Como en la viña del Señor artikuluak ikasgai bat uzten du: hezkuntzan aniztasuna ezinbestekoa ez ezik, desiragarria ere bada. Horretaz baliatzea irakasleen, familien eta komunitateen konpromisoa eskatzen du, ingurune inklusibo eta dinamikoak sortzeko. Irakasleek kulturarteko bitartekari gisa jokatu behar dute, errespetu eta justiziaren eredu izan behar dute, eta etorkizuneko belaunaldiak prestatu behar dituzte mundu anitz eta etengabe aldatzen den batean bizitzeko. Hori dela eta, irakasleek aniztasunaren balioaren inguruan duten ikuspegiak eta praktika pedagogikoak gizartearen aldaketei erantzuteko ezinbestekoak dira.


Erreferentzia bibliografikoak:


Besalú, X. (2016). Como en la viña del señor. Cuadernos de Pedagogía, 469, 70-72.


García-Rangel, E. G., García-Rangel, A. K., & Reyes Angulo, J. A. (2014). Relación maestro-alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279-290. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134019.pdf


Samthing visual. (2015). Reportaje lineal “Imagine Elephants”. https://www.youtube.com/watch?v=-Y_lQNJPE6s



COMO EN LA VIÑA DEL SEÑOR


Comentarios